جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۰ مرداد ۲۵, سه‌شنبه

فیلم مستند رلیجلس (۲)



بازگردان به پارسی توسط: "کانون آگنوستیک ها و آتئیست های ایران" نوشته های داخل [] افزوده های ما برای توضیح است و در متن اصلی نیست 

فرد از بیل می پرسد: فکر می کنی چه اتفاقی می افتد اگر پس از مرگ ببینی که ما درست می گفتیم و تو در اشتباه می کردی. بیل: اگر شما کار خوب می کنید تنها برای اینکه در آن دنیا خیالت راحت باشد که به بهشت می روی این دلیل خوبی نیست و خود شما هم این را می دانی. 

ممکن است شما حقیقت را بگویید، من فکر نمی کنم اما ممکن است. برای همین من می گویم "من نمی دانم".

در خودرو: من اینجا شک را تبلیغ می کنم، دیگران یقین را می فروشند. 

دیدار با دکتر فرانسیس کالینز-سرپرست پروژهء پژوهش های ژن آدمی- (زیر نویس می آید که ۹۳% از دانشمندان آکادمی علوم امریکا یا آتئیست هستند یا اگنوستیک و آقای کالینز از گروه انگشت شمار دیندار در این آکادمی است).  بیل مار در اینباره پرسش می کند. 

کالینز: بخاطر اینکه مدارکی وجود دارد که عیسی وجود داشته. بیل: کدام مدارک؟ (فلش بک به کلیسای کوچک به آنها همین را می گوید)  - کالینز: وقتی من انجیل را می خوانم در آن رکورد زندگی فردی است که توسط شاهدان عینی نوشته شده. -بیل: آنها [منظور: لوقا،متا،مرقس و یوحنا، نویسندگان انجیل] شاهدان عینی نبودند. کالینز: با چند دهه فاصله بودند. بیل: آیا این برای شما یک اثبات علمی است که افرادی با فاصله چند ده سال یک داستان را بنویسند؟ دکتر کالینز به سفسطه می پردازد که نمی شود استاندارد گذاشت. 

(فلاش بک به کلیسا و درون خودرو) بیل: هیچکدام از انجیل ها درباره کودکی و نوجوانی عیسی حرفی نزده است، ما نوزادی وی را داریم سپس ناگهان می رویم سی سالگی او و به شوخی می گوید فکر کنم عیسی یک پسر یهودی عجیب بوده. آنچه ما داریم تنها ۴ انجیل است و آن تاریخ نیست، نویسندگان انجیل هیچکدامشان عیسی را ندیده اند. فرد می گوید: چگونه می توان نشانه های عیسی را که در انجیل آماده با دقت بگویند. بیل: آیا قبول دارد که عهد جدید پس از عهد قدیم می باشد؟ در عهد قدیم نشانه ها آمده است کافیست اینها عهد قدیم را خوانده باشند و نشانه ها را با عیسی هماهنگ کنند.

بازگشت به دکتر کالینز- بیل: شما می دانید که این انجیل ها با هم همخوانی ندارند. (کالینز تایید می کند) بیل ادامه می دهد: زاده شدن عیسی از مادر باکره تنها در دو تا از انجیل ها آمده است. شما فرز کن زندگینامه عیسی را می خواهی بنویسی، این یکی از مهمترین مسائلی است که حتما ذکر خواهی کرد.(در خودرو) محال است کسی این داستان را بداند و بگوید او از مداری باکره زاده شده خوب که چی! چیز جالبی نیست حذفش می کنم!

(فلاش بک تو کلیسای کوچک): من می فهمم که نداشتن باور و ایمان چیز لوکسی است، در هنگام سختی داشتن باور باره من قابل فهم است، مصلا اگر کسی در زندان باشد و بگوید جز عیسی کسی را ندارم من او را درک می کنم، اما شما دوستان خیلی باهوش تر از آن هستید که باور کنید ماری که پا داشته و قدرت حرف زدن بوده آدم را فریب داد. حالا به رسم خودتون برام دعا کنید.

(در خودرو): آنها مردمان خوبی بودند و بعضی وقتها خیلی سخت است که بفهمیم چطوری اینهمه آزار از دین بر می خیزد. 

دیدار با دکتر جرمیاه کومینگس رهبر یکی از فرقه های نوپای مسیحی کسی که مدرک دکترا ندارد و خود را دکتر می خواند. [پس از پخش این فیلم این آقای دکتر پیروان خود را از دست داد و تلاش کرد که بیل مار را به دادگاه برای پرداخت مبلغ ۵۰ میلیون دلار سو کند اما کارش به جایی نرسید وی پیش از آن در یکی از گروه های موسیقی معروف فیلادلفیا خواننده بوده است] 

بیل: من یکی از آهنگ های شما را دوست می داشتم. 

دکتر: اون آهنگ خیلی پور فروش بود و نویسنده آن در سن ۱۰ سالگی به مقام ارشاد مسیحیت رسیده بود.

بیل: چگونه یک پسر ۱۰ ساله می تواند رهبر و مرشد دینی باشد؟ به شوخی می گوید: من ارتباط نزدیکی بین خوانندگان موسیقی و رهبران دینی می بینم، هردوی آنها کاستوم و لباس های عجیب و غریب می پوشند تا توجه مردم را جلب کنند. 
پس از ویدئو کوتاهی میپرسد: مردم که به دیدار شما می آیند باید بدانند که این لباس زیبایی که تن شما از پول آنها پرداخت شده. دکتر: من همیشه خوب لباس می پوشم. بیل: کفش های شما از پوست کروکودیل است؟ دکتر: نه از پوست مارمولک است. بیل: میبینم که کلی جواهرات دارید. دکتر: من طلا را دوست دارم، مردم دوست دارند تو لباس خوب بپوشی. بیل: این چیزی است که پیمپ ها درمورد زنهای زیر دستشان می گویند. (پیمپ: کسانی که رییس خود فروشان هستند) 

دکتر: عیسی لباس های خیلی خوبی می پوشید. 
بیل از خنده غش می کند: در کجای انجیل چنین گفته شده؟ 
دکتر: وقتی عیسی به دنیا آمد برایش طلا آوردند، پس فقیر نبود [منظور داستان ۳ مغ زرتشتی است که انجیل آمده]

بیل: پس تصوری که من از عیسی دارم که حامی فقیران بود و لباس ساده بر تن داشت اشتباه است؟
دکتر: او لباس کتان گران قیمتی داشت.
بیل: اما عیسی بطور مداوم بر ضد انسانهای پولدار بود. 
دکتر: انجیل بر ضد پولداری نیست. بیل: عیسی بود، عیسی به شدت بر ضد پولدارها بود. 

دکتر حتی نمی تواند یک خط از ینجیل را درست بخواند.. بیل: پول برای شما می آید چرا که هواداران شما به شما می دهند. شما دارای قدرت هستی و آرزو و امید مردم در داستان شماست، بطور حتم هستند زنانی که خواهان شما باشند. دکتر: بوده اند اما این وسیله ای است که من از ن استفاده میکنم تا به جوانان پند دهم. جوانی بود که عاشق دختری بود، تا هادی که میخواست خود را برای آن دختر بکشد. به او گفتم این عشق را برای خدا بگذار و ببین چه اتفاقی می افتد؟ (بیل به درستی و زیرکی صحنه یک عملیات تروریستی را به عنوان نتیجه نشان می دهد)
 

۲ نظر:

  1. من مدت ها پیش فیلم رو دیدم و سعی کردم اون رو ترجمه کنم.تا جاهایی هم رفتم ولی مشغله اجازه نداد.من از اینکار تقدیر میکنم ولی شما که زمان میزارین دیگه این چه جورشه؟؟یه فایلش کن و بزار زیر فیلم اینطوری بهتر نیست.اگه مابل باشی من میگردم و اون نیمه کاره رو هم پیدا میکنم برات میفرستم(خدا کنه پاک نشده باشه) تا اونو ادامه بدی.ولی اینجوری زیاد دلچسب نیست حقیقتا

    پاسخحذف
  2. دوست گرامی تمام فیلم را پیش از این ترجمه کرده ام و آماده است تنها چون خود ویدئو فیلم بخش بخش است ما روزانه می فرستیم، زمان بیشتری نداشتم تا بصورت زیر نویس یا شکل دیگری آماده کنم، پوزش...

    پاسخحذف