جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۰ مرداد ۱۹, چهارشنبه

گفتمانی با دینداران مسلمان: ما از مریخ نیامده ایم!

این مقاله در پاسخ دوستان انگشت شماری است که دیدگاه توهین آمیز گذشته بودند:



دوستان گرامی و ارجمند من؛ "کانون آگنوستیک ها و آتئیست های ایران" مکانی برای خردورزی است و جای اسلام ستیزی نیست. چه در اینجا، چه در برگهء فیسبوکی ما هستند دوستان ارجمندی از دینداران که عضو هستند و مطالب ما را بدون تعصب می خوانند و گاهی در گفتمان ما شرکت می کنند.


ما از هرگونه گفتمان دین ستیز پرهیز می کنیم چرا که آن را به دور از خردورزی می دانیم. بارها شده که دوستانی از روی احساس جملات و یا مقالات دین ستیز ( بویژه اسلام ستیز) در برگهء فیس بوکی ما پخش کرده اند که با احترام، هم نوشتهء آنها پنهان شده، هم به این دوستان تذکر داده شده است. 

اما اینجا باید به نکتهء ظریفی اشاره کنم، مقاله ای می تواند خردورزانه و در نقد دین باشد اما دین ستیز نباشد، برای مثال خرافات افزوده شده به دین را نقد کند. یا به سیر تاریخی دین ها بپردازد. حال برای نمونه اگر دوستی نقل قول از بزرگان و مشاهیری که به دین باور نداشته اند را توهین آمیز به دین می بیند باید در درون خود به کنکاش بپردازد که چرا باید جمله ای که چارلی چاپلین یا دیگران، برای وی اینقدر سنگین تمام شود؟ اگر با گفته چارلی چاپلین ایمان شما قلقلک شود به ایمان خود شک کنید! اگر گنجایش شنیدن یک کلام درست و بدون توهین را ندارید به درون خود بنگرید! 

مگر نه این است که خدای شما دوستان در قرآن شما را به اندیشیدن پند داده؟ مگر نه این است که ثواب اندیشیدن از هزار  نماز و روزه بیشتر است؟ مگر نه این است که گفته شده لا اکراه فی الدین؟ 

دوستان گرامی و ارجمند من؛ از شما می خواهیم که "تئوری توطئه" را هم کنار بگذارید. ما نه از صهیونیست و غرب پول می گیریم که اسلام را بکوبیم (کافی است مطالب ما را دنبال کنید یا به برگه فیس بوکی ما سری بزنید و ببینید که ما مسیحیت و یهودیت را بیشتر از اسلام نقد می کنیم)، ما نه دنبال دیدگاه سیاسی ویژه و براندازی هستیم (نوشتار سیاسی در این کانون ممنوع است)، ما زرتشتی و بهایی و یا کمونیست هم نیستیم (بارها مشاهده شده که این اتهام ها زده می شود).


ما فرزندان همین آب و خاکیم، ما کودکان پرورش یافته در همین آموزش و پرورش پس از انقلاب هستیم. پدر ما هم مانند پدر شما دیندار است (پدر نویسنده که نماز شبش هم ترک نمی شود)، لقمه حرام بر سر سفره ما نیاورده است و ما حرامزاده نیستیم. ما هم مانند شما کودکان سفرهء ابوالفضل و دعای کمیل هستیم. مادر ما هم مانند مادران شما دوستان خوب، تسبیح از دستش نمی افتد و نیمی از روز چادر نمازش بر سرش است. ما از مریخ نیامده ایم! تنها فرق ما با شما این است که گونه ای دیگر فکر می کنیم، جهان را از دریچهء دیگری می بینیم. 

همانطور که گفتیم شمار زیادی از دوستان دیندار و باورمند در برگهء فیس بوک کانون در کنار ما هستند و ما تلاش داریم در آنجا یک فضای دموکراتیک واقعی ایجاد کنیم. هیچ علاقه و تلاشی هم برای بی دین کردن شما نداریم، چرا که معتقدیم اگر کسی بخواهد بی دین شود ۱۰۰۰ نفر او را پند به دینداری کنند یا حتی تهدید کنند او کار خود را خواهد کرد و از آنسو اگر کسی بخواهد دیندار بماند اگر ۱۰۰۰ نفر به او بگویند راه تو غلط است یا حتی تهدید کنند او دیندار خواهد ماند. 

آنچه ما به نقد می کشیم پیامبران دینها نیست، بلکه آنچه در طول تاریخ تا به امروز بنام آن دینها از جلوی دیدگانمان رژه می رود، می باشد. خرافه هایی که به نام دین و پیامبرش به خورد ما داده اند و یا همچنان می دهند کم نیست! ما می خواهیم این خرافه ها را به شما دوستان نشان دهیم. هنوز بسیارند انسانهای با خدا و یا روحانی محله که با صداقت پول جمع می کنند تا برای عروسی جوان ها خرج شود یا لقمه نانی به دست تهی دستان برسد. 


ما به همهء دینداران نیکو سرشت احترام می گذاریم و حتی به آنان که کارشان از دیدگاه ما نکوهیده است، از دریچهء انسانی می نگریم.  

"شکاک منطق"

۱ نظر:

  1. درود بر شما و بر زحمتی که برای روشنگری متحمل میشوید و بر همتی که ارزشمند و مغتنم و بسیار راهگشاست.
    این منطق شما {{آنچه ما به نقد می کشیم پیامبران دینها نیست، بلکه آنچه در طول تاریخ تا به امروز بنام آن دینها از جلوی دیدگانمان رژه می رود، می باشد. خرافه هایی که به نام دین و پیامبرش به خورد ما داده اند و یا همچنان می دهند کم نیست! ما می خواهیم این خرافه ها را به شما دوستان نشان دهیم. هنوز بسیارند انسانهای با خدا و یا روحانی محله که با صداقت پول جمع می کنند تا برای عروسی جوان ها خرج شود یا لقمه نانی به دست تهی دستان برسد. }}
    بیان خالصانه ای از کمال و شعور شماست - امروز هر که قدمی برای رسوائی خرافه و یاوه گوئی برداشت به نظرم در آزادی آب و خاک و مردم هم وطنش - سهم بارزی دارد - گرفتاری های ما همین خرافاتی هست که امروز در اوج هجوم متعف اش - هستیم..
    ارادتمند دوستان - فرخ

    پاسخحذف