جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۰ مرداد ۲۴, دوشنبه

فیلم مستند رلیجلس - بخش ۱ بازگردان پارسی توسط کانون




بازگردان به پارسی توسط: "کانون آگنوستیک ها و آتئیست های ایران" نوشته های داخل [] افزوده های ما برای توضیح است و در متن اصلی نیست 

[بیل مار در "مگیدو" در اسرائیل فیلم را آغاز می کند، جایی که مسیحیان بر اساس "مکاشفهء یوحنا"  در انجیل اعتقاد دارند که عیسی در آن مکان به زمین باز خواهد گشت و جهان پایان می پذیرد.  آخرین بخش انجیل مکاشفه یوحنا است که دربارهء بازگشت عیسی صحبت می کند، واژهء آرماگدون به چم آخرالزمان از نام این مکان گرفته شده است.]

بیل: وقتی این مکاشفه نوشته می شد تنها خدا قدرت پایان دادن جهان را داشت، ولی امروزه انسان هم چنین توانایی را دارد. متاسفانه قبل از اینکه انسان توانایی تصمیم گیری درست را داشته باشد و صلح طلب باشد، او توانست بمب اتم بسازد و محیط زیست خود را به طرز وحشتناکی آلوده کند. من از پیام وحی که خود بخود قابل انجام شدن باشد بیشتر از خود وحی بدم می آید.

بیل در خودرو: من صادقانه باید بگویم که باور دارم دین برای راه رسیدن به انسانیت مضر است. دین مثل فروختن محصول ندیدنی است. ترس از مرگ انقدر قوی است که مردم دربارهء آن افسانه ها درست می کنند و این افسانه ها را باور می کنند. برای نمونه افرادی که در زندگی عادی بسیار منطقی هستند وقتی به دین می رسد باور دارند که روز های یکشنبه با خوردن شراب خون فردی که ۲۰۰۰ سال پیش مرده را می نوشند.

(تیتراژ دیدنی آغاز برنامه)

اگر کمدی های استنداپ من در دههء ۸۰ را ببینید، من فقط با خدا شوخی می کنم، هرگز پرسشی پایه ای نمی کنم. برای نمونه درباره ختنه حرف می زدم. (فلاش بک به ویدئو قدیمی درباره ختنه) همیشه تلنگری می زدم (فلاش بک به ویدئو قدیمی دیگر) مادر من یهودی بود و پدرم کاتولیک، اجازه بدهید من چند فرتور(عکس) نشانتان بدهم. ما هرگز با ادب یهودی بزرگ نشدیم، حتی نمی دانستیم که نیمه یهودی هستیم. ما هر یکشنبه به کلیسا می رفتیم، البته من هیچوقت تفنگ اسباب بازم را از خودم جدا نمی کردم حتی در کلیسا. برای آن زمان من سوپرمن و بیسبال مربوط می شد نه این چیزها. بیل فرتورها را به مادر خود نشان می دهد و می گوید: ما با پدرمان به کلیسا می رفتیم و شما نمی آمدی و هیچگاه از شما نپرسیدیم که چرا با ما به کلیسا نمی آیی. [حرف های مادر پیر بیل بسیار شنیدنی است]. بیل در خودرو: وقتی من ۱۳ سالم بود ما دیگر به کلیسا نرفتیم. من در آن سن از رفتن به کلیسا متنفر بودم، چون خسته کننده بود واینکه روز تعطیلی آخر هفته باید زود از خواب بیدار می شدیم... به شوخی می گوید من حاضر بودم خدایی را بپرستم که بهم اجازه می داد خود ارضایی بیشتری کنم تا به دوست دخترم برسم. از مادر خود می پرسد: چرا پدر کلیسا را ترک کرد؟ مادر می گوید: ما از کاندوم استفاده می کردیم و کلیسا استفاده کاندوم را ممنوع کرد! من حدس می زنم این دلیل اصلی بود، او هیچوقت به من نگفت اما فکر می کنم دلیلش این بود. سپس از مادرش می پرسد: خوب ما به چیزی باور نداریم، چه چیز را باید بپرستیم؟ مادر می گوید من پاسخی برای این پرسش ندارم و بیل با زیرکی می گوید: "این پاسخ من است!" 

سپس بیل به یک کلیسای کوچک می رود و پرسش هایی را از افراد می پرسد. آیا از خودتان پرسیده اید که چیز های زیادی در مسیحیت هست که در انجیل نیامده است. مانند: نخستین گناه ادم ابوالبشر، مفهوم معصومیت، زاده شدن عیسی از مریم باکره فقط در دو تا از انجیل ها هست، حتی وجود پاپ. آیا فکر نمی کنید این گفته های فرد اصلی نیست بلکه نوشته های آدم هایی مثل ما است که بعد ها به دین اضافه شده؟ 
مردی جواب می دهد که توجیه علمی دارد و کلی داستان "دانش نما یا شبه علم" تحویل می دهد. [دانش نما  به چیزی گفته می شود که هیچ پای و اساس علمی ندارد اما گوینده با پیچاندن و توجیه کردن به ظاهر علمی می خواهد استدلال خود را علمی نشان دهد اما داغی که بنگرید می بینید که هیچ مستندی ارائه نمی شود، نمونه آن طالع بینی، دیدن بشقاب پرنده ها و آدمهای فضایی، کف بینی، فال قهوه، انرژی درمانی و از اینها]  

فرد دیگری می گوید: این باور و ایمان است. بیل می گوید: چرا باور و ایمان خوب است؟ چرا ایمان به چیزی که هیچ اثباتی برای خود ندارد خوب است؟ (فردی جلسه را ترک می کند). مرد دیگر می گوید من ۳۰ سال شیطان پرست بودم و حتی به مقام رهبر فرقه رسیده بودم. مواد مصرف می کردم، با زنان عشقبازی می کردم و زمانی که آن چیزها را کنار گذاشتم یک بسته پول قلمبه در جیبم بود اما کنارش گذاشتم. 

۳ نظر:

  1. چرا یه مقاله یا فیلم دانش نما از اسلام هم نمیگذارید؟!

    پاسخحذف
  2. دوست گرامی این فیلم را اگر تا قسمت آخر که روز های دیگر خواهیم گذاشت ببینید می فهمید که درباره همه دینها حرف زده

    پاسخحذف
  3. درود بر شما. ممنون بابت مطالب جذاب. فقط لطفا بیشتر حواستون به غلط‌های املائی باشه که وبسایتتون بی‌ نقص بشه! پاینده باشید.

    پاسخحذف