جستجوی این وبلاگ

۱۳۹۰ مرداد ۲۹, شنبه

فیلم مستند رلیجلس (۵)



بازگردان:"کانون اگنوستیک ها و آتئیست های ایران" 



 توضیح: نوشته های داخل [] توضیحات یا اطلاعات اضافی برای آگاهی بیشتر می باشد و در اصل ویدئو نیست 



(در ادامه دیدار با رییس موزهء آفرینش) بیل: تمام دانشمندان از رشته های مختلف علمی می گویند که فرگشت درست است و داستان آفرینش در انجیل غلط است. این هیچ اثری روی شما ندارد؟
- خیر! از دیدگاه انجیلی قبل فهم است که چرا بیشتر مردم حقیقت را نمی پذیرند، مردم گناهکارند و با پروردگار خود مبارزه می کنند.
بیل: تمام دانشمندان گناهکار هستند؟ (فرد با زبان بی زبانی می گوید آری)
(دیدار با پدر جورج کوین از واتیکان) بیل: بسیاری از مردم مذهبی اعتقاد دارند که زمین ۵۰۰۰ سال عمر داشته است. جورج: اگر دانشمند باشی آن را نمی پذیری. بیل: شما مسول پژوهش های اخترشناسی واتیکان هستید، برای من این مثل آن است که کسی همجنسگرا و جمهوری خواه باشد. جورج: اگر حقیقتی باشد ما می پذیریم، جان پل دوم پاپ قبلی گفت که فرگشت حقیقی است و واتیکان آن را پذیرفت. (فلاش بک به موزه) بیل: ما می دانیم که انسان و دایناسور با هم زندگی نمی کردند، چرا شما به این امر پافشاری می کنید؟ - اگر ثابت شود یک قسمت انجیل غلط است، می توان گفت که باقی آن نیز غلط است [دلیل پافشاری دینداران به نپذیرفتن فرگشت] (فلاش بک به واتیکان) جورج: انجیل عهد قدیم و جدید از حدود ۲۰۰۰ سال پیش از مسیح تا ۲۰۰ سال پس از او نوشته شده است. دانش امروز از گالیله و نیوتون آغاز شده و در بازه زمانی ۲۰۰-۳۰۰ سال اخیر است. چگونه ممکن است دانش و علوم در انجیل باشد، امکان پذیر نیست [قربان دهن این کشیش واتیکان، خوب ما همین را می گوییم، نتیجه این حرف هم این است که عیسی و موسی و محمد و وحی و خدا و معجزه وجود ندارد] برای من ساخت است که بگویم اما این حقیقتی است، نباید دنبال دانش در کتاب های مقدس گشت و دیدگاه بنیادگارانه مذهبی مثل بیماری است. (فلاش بک به موزه و گفتمان بی حاصل با فرد بنیادگرا)
(در واتیکان) بیل: من در خود واتیکان هستم، می خواستم با پاپ گفتگو کنم یا حداقل یک کاردینال یا کسی با سمت بالا اما انگار من در سیاههء بدکاران هستم و کسی با من حاضر به گفتگو نشد. آیا این ساختمان اصلا شبیه آن چیزی که عیسی در ذهنش بود می باشد؟
(گفتگو با پدر رگینالد فاستر، کشیش واتیکان) بیل؛ اینجا مثل یک قصر می ماند، این شما را آزار نمی دهد که یم عیسی با این چیز که می بینیم متفاوت است. پدر: چرا! اگر من رییس بودم [پاپ] حاضر نبودم آنجا زندگی کنم. اگر عیسی اینجا بود باید جای در حاشیه شهر زندگی می کرد. بیل: آنقدر ناراحت می شی که حاضر هستید یقه را بکنید؟ [یقه سپیدی که کشیشان کاتولیک می گذارند] پدر: من یگه را دیگر نمی پوشم. [ به معنی اینکه از کشیش بودن دست کشیده] به تازگی ۱۰ کتاب خوانده ام که در آن از دلیل منطقی درباره دین حرف زاده. بیل: می دانی نتیجه چیست؟ جهنم و عذابش! پدر: این یک ماسال کلاسیک است، این افسانه ها همه دوریشان تمام شده. بیل: تولد عیسی تا سال ۳۴۹ میلادی هیچ جایی ثبت نشده. پدر: او ممکن است در سوم جولای زاده شده باشد، اینها همه داستانهای زیبا هستند. اینها همه یاوه هستند. بیل: شما پدر ماوریک هستید [کنایه به سریالی به این مزمن که گوشه هایی از این سریال را هم نشان می دهد] بیل: این خدای پدر، خدای پسر، روح القدوس و فرشتگان هیچ کدام نشانی از یگانه پرستی نیست! پدر: ای ما خداهای کوچک [مینی گاد] زیاد داریم، خوب گروه مردم نمی خواهند بفهمند. می دانید در آماری که در ایتالیا (کشوری چنین مذهبی) گرفته اند که در هنگام نیاز چه کسی را در دل خود صدا می کنید عیسی در این سیاهه در جایگاه ۶ ام است؟ بیل: پس چگونه مردم را به این حقایق متقاعد می کنید؟ پدر: من نمی کنم، فراموشش کن، بگذار اینها با عقاید احمقانه خود زندگی کنند.
(ارلاندو فلوریدا، موزهء تجربه ای در سرزمین مقدس) چد یکی از کارمندان این موزه می گوید: ما باور خود را به مردم تحمیل نمی کنیم، ما تنها آنرا در دسترس آنها قرار می دهیم. (پرسش: شما بازدیدکننده مسلمان هم دارید) چد: بله حتما، ما حتی بازدیدکننده گانی از نوارغزه داشته ایم! (گفتگو با یک بازدید کننده) بیل؛ میدانید برای یک کودک داستان های انجیل با داستانهای تخیلی و افسانه هایی که برایشان می خوانیم تفاوتی ندارد. اگر بزرگترها به آنها بگویند افسانه ای دیگر دین ماست وقتی بزرگ می شوند از اینیکی به جای دیگری به عنوان دین دفاع خواهند کرد؟ - توریست: شما می گویید انجیل افسانه است؟ توریستی دیگر در یک جای دیگر موزه: عیسی نطفه خدا است، هیچ مردی مریم باکره را حتی دست نزده بود! در آخرین صحنه با عیسی موزه دیدار 
 می کند که در بخش بعدی خواهید دید.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر